|
Svenska
(100 min)
Läs valfri bok minst 20 minuter.
Källkritisk
bedömning av en tidningsartikel
1.
Vem har skrivit texten?
2. Finns det någon bild som hör till artikeln? Vad visar den? 3. Varifrån (från vilka källor) har journalisten/författaren hämtat sina uppgifter? 4. Vem eller vilka kan ha intresse av att nyheten framställs som den gör? 5. Är artikeln objektiv, det vill säga fri från värderingar? Om inte, går det att skilja fakta från det som är värderingar? Saknar du några viktiga fakta i artikeln? 6. Skulle du kunna använda dig av artikeln i ett skolarbete? Motivera ditt svar. Analysera en eller flera av dessa nyhetsartiklar: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OpdEQw/svenskt-vaccin-testat-pa-kaniner-ser-valdigt-bra-ut https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dOeLWq/positiva-trenden-minskning-av-coronadodsfall-i-stockholm https://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/a/K3mQVy/imam-hussein-farah-jag-har-jour-dygnet-runt
Lilla aktuellt skola:
|
4B
Samhällskunskap
Se Lilla Aktuellt Skola
Geografi
Se filmen om Medelpad. Anteckna medan du tittar. Använd rubrikerna: historia, bebyggelse, naturresurser, företag/jobb och klimat.
Biologi (40 min)
Läs följande sidor:
-
Indelning av olika livsformer
-
Familj och släkte
-
Art
Svara
på följande frågor:
- Vad menas med en art?
- Varför har vissa arter försvunnit, tror du?
- Vad tror du påverkar att en art utvecklas?
Gör frågornaBiologi (40 min)Titta på filmen:Läs sedan om Charles Darwin och det naturliga urvalet. Titta på den film som finns. https://gleerupsportal.se/planering/ca11897d-b4dd-4487-a751-1b67d46895c0 - Vad tror du påverkar att en art utvecklas?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar